Het is nu di okt 15, 2019 5:05 am


Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za feb 03, 2018 3:13 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 21, 2014 4:40 pm
Berichten: 403
Woonplaats: Renswoude
De bouten van het kleppenhuis van m'n uno turbo zitten erg vast (gerot) in de cilinderkop. Bij de installatie van de motor heb ik er 2 losgemaakt, waarvan er bij 1 de draad uit de kop mee kwam.
Ik denk dat de motor nog nooit uit elkaar is geweest sinds 1985.

Ik heb nog een nokkenas met iets langere nokken en die wil ik eens uitproberen. Hoe kan ik voorkomen dat ik de schroefdraden in de cilinderkop met het loshalen van het kleppenhuis, verpruts?


Omhoog
Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo feb 04, 2018 2:16 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo apr 01, 2012 3:31 pm
Berichten: 1038
Woonplaats: Swalmen
Dit komt niet snel voor. Dat de bouten in een gesmeerde omgeving "vastroesten". Al helemaal niet wanneer het in aluminium is (wat niet kan roesten).
De resterende bouten van het nokkenashuis (zo heet het onderdeel waar de nokkenas in zit) kun je het beste losmaken door ze voorzichtig proberen een beetje heen en weer te draaien. Om de schroefdraad wat vrij te krijgen. (minder dan een kwart slag). Als het dan een beetje los is, een klein beetje losdraaien met ongeveer 1/2 tot 1 slag. Daarna kruipolie of dit mengsel (<-klik) onder de koppen van de bouten spuiten en een een poosje laten staan.
Na enige tijd weer de bouten een beetje heen en weer draaien om het smeermiddel verder tussen het schroefdraad te krijgen. En weer inspuiten. Weer wachten en na een tijd weer de bouten wat heen en weer draaien.
Ga zo door tot de bouten wat soepeler lijken te gaan en minder stroef er uit te draaien zijn.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo feb 04, 2018 10:44 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za feb 03, 2007 6:25 pm
Berichten: 2732
Woonplaats: Breda
Geen directe ervaring met het nokkenashuis, Max.
Wel met een bougie die muurvast zat.

Heb grotendeels het advies van Sjoerd gevolgd.
Waarbij voor en na het werk een paar kleine stapjes zetje, zodat de kruipolie veel tijd kreeg.

Eigenlijk wilde ik ook hitte gebruiken, maar omdat het blok in auto zat ging dit niet.
Bij kopbouten die eigenwijs zijn, worden soms met succes rood heet gestookt om ze los te krijgen.


Omhoog
Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma feb 05, 2018 6:42 pm 

Geregistreerd: zo dec 03, 2006 12:00 pm
Berichten: 663
Woonplaats: baarn
Ken de nokkenas er niet zo uit, dat je het huis laat zitten

_________________
X1/9 1300 eerste serie, bj: 1974,


Omhoog
Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma feb 05, 2018 9:52 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo apr 01, 2012 3:31 pm
Berichten: 1038
Woonplaats: Swalmen
Nee, want er zijn altijd enkele kleppen die worden ingedrukt. En met de motor ingebouwd kom je ruimte tekort tussen nokkenashuis en carrosserie.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 5 berichten ]  Moderator: martijn

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Theme created StylerBB.net
phpBB.nl Vertaling