Het is nu di okt 15, 2019 5:05 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za feb 03, 2018 3:13 pm 

De bouten van het kleppenhuis van m'n uno turbo zitten erg vast (gerot) in de cilinderkop. Bij de installatie van de motor heb ik er 2 losgemaakt, waarvan er bij 1 de draad uit de kop mee kwam.
Ik denk dat de motor nog nooit uit elkaar is geweest sinds 1985.

Ik heb nog een nokkenas met iets langere nokken en die wil ik eens uitproberen. Hoe kan ik voorkomen dat ik de schroefdraden in de cilinderkop met het loshalen van het kleppenhuis, verpruts?

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo feb 04, 2018 2:16 am 

Dit komt niet snel voor. Dat de bouten in een gesmeerde omgeving "vastroesten". Al helemaal niet wanneer het in aluminium is (wat niet kan roesten).
De resterende bouten van het nokkenashuis (zo heet het onderdeel waar de nokkenas in zit) kun je het beste losmaken door ze voorzichtig proberen een beetje heen en weer te draaien. Om de schroefdraad wat vrij te krijgen. (minder dan een kwart slag). Als het dan een beetje los is, een klein beetje losdraaien met ongeveer 1/2 tot 1 slag. Daarna kruipolie of dit mengsel (<-klik) onder de koppen van de bouten spuiten en een een poosje laten staan.
Na enige tijd weer de bouten een beetje heen en weer draaien om het smeermiddel verder tussen het schroefdraad te krijgen. En weer inspuiten. Weer wachten en na een tijd weer de bouten wat heen en weer draaien.
Ga zo door tot de bouten wat soepeler lijken te gaan en minder stroef er uit te draaien zijn.

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo feb 04, 2018 10:44 am 

Geen directe ervaring met het nokkenashuis, Max.
Wel met een bougie die muurvast zat.

Heb grotendeels het advies van Sjoerd gevolgd.
Waarbij voor en na het werk een paar kleine stapjes zetje, zodat de kruipolie veel tijd kreeg.

Eigenlijk wilde ik ook hitte gebruiken, maar omdat het blok in auto zat ging dit niet.
Bij kopbouten die eigenwijs zijn, worden soms met succes rood heet gestookt om ze los te krijgen.

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma feb 05, 2018 6:42 pm 

Ken de nokkenas er niet zo uit, dat je het huis laat zitten

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma feb 05, 2018 9:52 pm 

Nee, want er zijn altijd enkele kleppen die worden ingedrukt. En met de motor ingebouwd kom je ruimte tekort tussen nokkenashuis en carrosserie.

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 5 berichten ]  Moderator: martijn

Alle tijden zijn GMT + 1 uur