Het is nu di feb 25, 2020 1:53 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma jul 04, 2016 4:28 pm 

Hallo allemaal,

Mijn naam is Bart en ben sinds afgelopen zaterdag bezitter van een rode X 1/9, 1500 injectie met 5-bak uit 1979. Was in bezit de afgelopen 15 jaar bij iemand uit Enkhuizen.
Had al redelijk wat exemplaren gezien, onder andere die van Len en de zwarte bij ASA in Andelst.

Ik zal vanavond eens wat foto's schieten en het clubformulier eens opsturen.

De auto is in goede staat, maar er zijn wel wat dingetjes om te doen;
- Een originele mistlampschakelaar monteren
- Lelijke VDO radio er uit, en iets wat beter staat bij de auto/tijdsgeest er in.
- Glaasje portierverlichting vervangen.
- Dakje een keer spuiten.
Voor de zekerheid maar een grote beurt geven, en een poetsbeurtje natuurlijk.

De kilometerteller (of beter gezegd mile-teller) deed het niet maar dat heb ik al weer gefixt.

Iemand nog tips
- over welke motor olie en bak olie ik het beste kan gebruiken?
- er behoorlijk wat oefening vereist om van 2e naar 3e versnelling te schakelen zonder gekraak, iemand daar nog een goede tip voor? Ik wil sowieso de bakolie vervangen, misschien nog een toevoeging gebruiken (tsl van lare.nl?, de amerikanen hebben het over redline MTL)
- de auto moet nog getaxeerd worden en rietveldtaxaties heeft het behoorlijk druk, zijn er andere taxateurs die aanbevolen worden?

Laatst bijgewerkt door theeuwke op di jul 05, 2016 12:23 am, in totaal 2 keer bewerkt.

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma jul 04, 2016 9:19 pm 

Welkom Bart :)
Tis op het moment wat rustig op het forum.
Op het technische deel van het forum staat al een uitgebreide discussie over de te gebruiken olie.
Voor de versnellingsbak lijkt de algemene consensus de classic olie van Kroon.
Ben benieuwd naar de foto's.
Veel plezier met je ics :D

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do jul 14, 2016 10:05 pm 

Nog geen tijd gehad voor een goede poetsbeurt en een foto, maar warempel staat de auto op Wikipedia (Nationaal Oldtimer Festival Zandvoort 2009) met de vorige eigenaar, en andere velgen (zitten nu speedlines onder)

Afbeelding

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr jul 15, 2016 8:05 am 
Site Admin

Die man heb ik destijds op zandvoort gesproken :)

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr jul 15, 2016 11:25 am 

Welkom op het forum.

Meteen toen ik de foto zag die je gepost hebt gingen er bij mij wat bellen rinkelen. Zoals sommige anderen hier op het forum wel kunnen beamen, ben ik iemand die erg op details let.
Meteen bij het zien van de foto moest ik concluderen dat er iets niet klopt.
De auto op de foto is geen '79 Fiat maar een ~'88 Bertone. En wel hierom:
Bertone embleem i.p.v. Fiat embleem
Plastic stootstrips op de zijkanten die alleen op de laatste serie Bertone zitten (geklonken, niet geplakt)
Zwarte afwerking rond de voorruit, onder de zijruiten en deurgrepen. Alleen bij laatste Bertones.
Luchtrooster in targabeugel is Bertone en geen Fiat.
Stoelen zijn Bertone en geen Fiat.
De kleur van de auto is ook laat Bertone. Fiat gebruikte deze diepere kleur rood vroeger niet.
Fiats hadden meestal geen 2e buitenspiegel (maar hier ben ik niet helemaal zeker van voor de Fiats van de Amerikaanse markt)

Of iemand heeft grondig werk verricht met het ombouwen van een '79 Fiat naar de looks van een late Bertone, inclusief overspuiten. Of de auto is omgekat.

Post nog eens wat foto's van het interieur waaronder binnenkant van beide kofferruimtes, dashboard, middenconsole, plaatje onder handschoenenvakje en zekeringenkast. Bertones hebben moderne steekzekeringen. Fiats één rij met langwerpige zekeringen.
Kijk ook eens naar de fabrikagecodes van de motoronderdelen. Er kan natuurlijk ooit een andere motor ingelegd zijn, maar de injectiemotor is typisch voor dit model. Bij cilinder 1 op de kop zit er i.i.g. een code. Zie foto hieronder als voorbeeld. Dit is mijn Uno turbo kop die gemaakt is in maart '88.
Zit er ook een apart schild over de luchtbus waar de gasklep in zit? Alleen laatste Bertones. (foto plz.)
Is de dynamo van Bosch (Bertone) of Magnetti Marelli (Fiat)
Kijk ook eens naar het i.d. plaatje wat (als ik het goed heb) net achter de linker veerkoker gemonteerd zit in de voorste kofferruimte. Eens zien of die ook is omgezet. Waar begint hierop het chassisnummer mee? ZBB (Bertone) of ZFA (Fiat). Het chassisnummer op het schutbord bij de accu zou dus nu met ZFA moeten beginnnen. En wat zijn de laatste 4 cijfers van het chassisnummer op dat plaatje?

Afbeelding

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr jul 15, 2016 12:18 pm 

Welkom op het forum Bart.
Enne,... Bertone of niet je gaat er waarschijnlijk een hoop plezier aan beleven. 8)

@ Sjoerd
Citaat:
De auto op de foto is geen '79 Fiat maar een ~'88 Bertone.

De pasagier op de foto lijkt ook wel een beetje op Nuccio Bertone. :mrgreen:

Fiat X 1/9 1974
Matra M 530 LX 1970 under construction
http://www.matramania.be/phpBB3/viewtop ... f=4&t=3017
https://www.flickr.com/photos/che-bella/

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jul 17, 2016 9:38 am 

De auto is in het verleden (maar niet door de vorige eigenaar) een keer onder handen genomen en helemaal omgebouwd naar bertone inderdaad, en lijkt zeker niet op een '79-er. Gelukkig klopt het Chasisnummer gewoon hoor. Origineel was de kleur zilver. Motor is waarschijnlijk ook niet origineel, en anders zijn de injectiedelen overgebouwd, want dat was er in 1979 volgens mij niet.
Er zitten nu ook speedlines op van een Bertone, en het Interieur; inderdaad Bertone.

Hij staat er nu zo bij:
Afbeelding

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jul 17, 2016 11:33 am 

Hij ziet er heel netjes uit. Als hij is omgebouwd, is het heel goed gedaan.
Een injectiesysteem omzetten gaat niet zomaar. de cilinderkop moet dan ook omgezet worden.
En voor de Amerikaanse markt werden de 1500 in '79 al geleverd met injectie. Het systeem stamt uit '74.
Origineel zilver vindt ik ook een beetje vreemd. In die tijd werden auto's vrijwel nooit zilver gespoten. Toen had je al die verschillende (felle) kleuren. Vooral Fiats. Bertones werden wel in zilver (grijs) geleverd. Zoals die van mij.

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jul 17, 2016 12:05 pm 

de felle kleuren werden met name op de 1300's gebruikt Sjoerd, vanaf de 1500 werden met name minder felle metallic kleuren gebruikt. Zilvergrijs was beslist 1 van de kleuren die je in 1979/1980 kon bestellen. De vorige X van Piet Pool was zijn laatste die hij volledig nieuw heeft besteld, ik geloof uit 1980 en deze was zilver grijs.

Het is dus best mogelijk dat deze auto origineel zilver is geweest. Maar ik ben het met Sjoerd eens dat deze wel heeeeel grondig en goed is omgebouwd (op de motorkap na dan, deze versie met koelsleuven aan de zijkant werd alleen op Fiats en Bertone IN's gebruikt). Ik sluit niet uit dat een nieuwere auto is voorzien van andere papieren om op deze wijze vrijstelling van belasting te verkrijgen.

Ach, wat maakt het uit, de auto ziet er zo op de foto netjes uit en het gaat erom dat jij er veel plezier aan beleefd!

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jul 17, 2016 12:55 pm 

Dat van die kleuren was niet niet helemaal zeker van. de 1300 hadden idd de felle kleuren en de 1500 minder felle kleuren. Maar ik heb eigenlijk vrijwel nog nooit een 79/80 X gezien in zilver grijs, vandaar.

Mijn Bertone is van '85 maar voor het eerst op naam gezet in '89. Zilver met origineel een 1500 i.e. motor en koelsleuven aan de zijkanten van de motorkap. Deurgrepen zwart maar de raamranden nog chroom.

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jul 17, 2016 4:16 pm 

De kleurcode op het typeplaatje is "656" Argenti (metallic zilver)

Wat er nu op zit word dus wat lastig; 152, 886 of 861 oid.

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jul 17, 2016 8:17 pm 

Sta ik hier in de garage ineens naar een postertje te loeren van een '88 bertone MET koelsleuven aan de zijkant. Kennelijk werd het spul behoorlijk door elkaar gemixed! Even een opsomming van mijn IN, let ook even op de eerdere commentaren van Sjoerd:

- 1982 Bertone badged
- volgens kenteken FIAT (maar dat kan ook door de import komen, IN werd nooit officieel in NL geleverd)
- zilveren handgrepen, maar wel de handgrepen waarvan je alleen het slot kunt induwen en niet de handgreep naar buiten kunt draaien.
- fiat zekeringenkast, dus met bakkeliet buis ipv steekzekeringen
- Bertone stoelrails, deze zijn lager dan de fiat rails
- targa badges bertone style, maar met Fiat ipv bertone als tekst (uniek voor IN)
- lampjes in de deuren zoals Bertone (Fiat had er 1 centraal in de targabeugel), maar de lampjes gaan niet aan bij openen deuren, zoals bij Bertone's maar moet je handmatig induwen, zoals bij Fiat
- bertone schakelaars op het dash. (Dit is IN nr 332, de eersten tot +/- nr. 200 hadden fiat spul, ook als stoel geleiders)
- Geen bekleding in de bagage ruimten, zoals Bertone deze wel had

En zo zijn er vast meer dingen...

Overigens is het kleurnummer van mijn bovenste helft volgens de sticker in het kofferdeksel 656! Echter heb ik deze weleens laten mengen en dat was niet zo'n succes... De standaard rangen van dupli Color werkt beter!

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di aug 23, 2016 10:47 pm 

Ondertussen niet stil bezeten:
- schakelaar voor het onderbreken van de koplampmotoren verwijdert.
- loshangende schakelaar van de mistlampen vervangen (komt nog een originele voor).
- bedrading van de koplamp schakelaar eens goed bekeken (Fiat Panda), moet nog vervangen worden.
- versnellingsbak olie vervangen

Afgelopen zaterdag een ritje naar Andelst gemaakt, en wat goodies gekocht.
- luchtfilter
- brandstoffilter
- oliefilter
- rotor
- snelheidskabels
- bougies
- handleiding
- schakelaar "aux" voor de radiator ventilator.

AfbeeldingHopelijk krijg ik morgen nog een verdeelkap van de auto materialen zaak.

Gert vertelde me dat ik beste zo snel mogelijk van het stroomverdeelblokje in de zekering kast af moest:
Afbeelding

Heb ik nu vervangen door een wat betere in de zekeringkast, maar ik kwam tijdens het monteren achter dat het wellicht nog beter is om de kabels naar de accu te verleggen, en daar op een nieuwe "+" klem te monteren.
Afbeelding

Bij het verwijderen van de accu toch wat roest gevonden, dit maar gelijk aangepakt.

Last but not least een andere radio monteert die is beter past, van deze:
Afbeelding

naar deze (moest nog wel ff de eeprom uitlezen voor de code want die zat er natuurlijk niet bij :x ).
Afbeelding

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo aug 28, 2016 10:04 pm 

Vandaag olie vervangen en de kmteller kabels. Is toch wel handig dat schoonvaders een poetsbrug heeft. :roll:

Afbeelding

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do apr 04, 2019 11:26 pm 

Ondertussen niet stil gezeten; nieuwe verlichtingskabels geplaatst, en relais + zekeringhouder voor de mistlampen. Ruitenwissermodificatie moet nog.

De auto moest dit jaar voor het laatst 3 maanden geschorst worden, dus toch maar wat eens doen aan de versnellingsbak (2e+3e versnelling met name).

Eerst de nieuwe brug gemonteerd (en gemodificeerd :evil:), is toch wel erg handig bij een lage auto.
Afbeelding

Versnellingsbak er onderuit, en gedemonteerd. Nu doe ik dit voor het eerst, maar gezien de schakel ervaring + wat ik zo kon zien besloten om:
- nieuwe pakkingsset te kopen
- nieuwe 2e versnelling
- nieuwe schakel ringen (sleeves) voor 2e en 3e versnelling
- nieuwe synchro set voor alle versnellingen
- nieuwe koppelingsset
Kost wat, maar ik wil liefst maar 1 keer die bak uit elkaar draaien :lol:
Alles bij "Gruppo Ricambi Bielstein OHG", was binnen 3 dagen binnen :shock:

Afbeelding
Afbeelding

Nu nog even bedenken wat voor olie ik er in ga gooien. De vorige keer heb ik ZC90 in gedaan. Daar ging hij iig niet beter van schakelen, maar ook niet perse merkbaar slechter. Nu las ik wat bedenkingen op het fiatpandaclub-forum, vooral als de motor nog koud is. Is misschien ook niet zo gek, want de Kroon olie is een singlegrade, maar de voorgeschreven Tutela ZC90 80W90 is een mulitgrade olie, die overigens ook slecht verkrijgbaar is.

Toch nog eens gekeken op xwebforums.org, daar is RedLine MTL wel heilig verklaard, maar dat kost inc. verzending dik 100 euro :shock:. De 'originele' Tutela ZC90 en Kroon ZC90 zijn mineraal. De Redline is synthetisch :?: De ZC90 lijkt me toch een beetje achterhaald, zoveel koper/brons/messing zit er volgens mij ook niet in de bak, maar 'hypoid' tandwielen ook niet...
Ik neig nu naar een synthetische GL-3 spec olie op basis van specificaties:
- CASTROL SYNTRANS MULTIVEHICLE GL3/GL4 75W90
- Eurol Fultrasyn GL 3/4/5 75W90
- MPM Premium Synthetic TDL GL-3 / GL-4 / GL-5 / MT-1 75W90
Afhankelijk wat ik morgen kan krijgen.

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 20 berichten ]  Moderators: martijn, dick Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur