Het is nu vr jan 18, 2019 7:54 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di dec 04, 2018 11:34 pm 

Hallo ik heb mijn motor gedemonteerd gehad voor carrosserie werkzaamheden.
Nu krijg ik wel de motor gestart maar slaat meteen weer af zodat afstellen ontsteking niet verder gaat lukken. Wat kan dit zijn? Er zitten nieuwe bougies in. Is hier de oorzaak van de ontsteking of de benzinepomp. Benzinepomp werkt alleen met draaiende motor injectie model. Heeft iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn.

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo dec 05, 2018 1:52 am 

Als de motor aanslaat tijdens het starten, maar weer uitvalt nadat de contactsleutel van startstand weer naar contactstand gaat, lijkt het of het injectiesysteem geen spanning krijgt.
De 5e injector (koude start injector) wordt alleen aangestuurd in startstand. De motor zal dan aanslaan op de benzine die deze injector inspuit tijdens het starten. Maar valt weer uit als de injector stopt wanneer de sleutel uit startstand gaat.

Als je de sleutel naar contact draait (niet naar start) zou de benzinepomp even moeten draaien om benzinedruk op te bouwen.
Ook zou de benzinepomp moeten draaien als je, in contactstand, de klep van de LMM met de hand iets open duwt.

Controleer anders nog eens of je niet vergeten bent ergens een stekkertje vast te zetten. En kijk ook de zekering van het injectiesysteem na (16A). Maar deze zou nog goed moeten zijn. Anders kan hij ook geen benzinedruk opbouwen voor de 5e injector.

Ik heb dit probleem zelf ook eens gehad lang geleden. Maar ik ben vergeten wat bij mij het probleem was.

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo dec 05, 2018 6:46 am 

Lijkt er wel op wat jij ook gehad hebt, de brandstofpomp loopt niet als de motor op contact staat wel als hij start. De stekkers van de injectie en benzinepomp zitten op het duorelais blok bij het reservewiel.
Verder zijn er naar maar weten maar 2 zekeringen voor het injectiesysteem. Het 3e relais is voor de injectiekoeler, zit verder nog alleen volgens mij de bosch botsschakelaar bij het injectiecomputer.
Zal vanavond nog eens checken og ik niets vergeten/over het hoofd heb gezien.

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo dec 05, 2018 12:39 pm 

Dit systeem heeft geen botsschakelaar. Wel hebben sommige latere uitvoeringen daar een luchtdrukmeter zitten om de atmosferische druk te meten om ijlere lucht te corrigeren.
Als de motor uitvalt door een botsing zal de LMM dichtvallen en hierdoor de brandstofpomp uitschakelen.

Ben je nergens een massadraadje vergeten die onder een moer geschroefd moet worden?

Ik heb nu even geen tijd i.v.m. werk maar ik zal later eens het schema weer nader bestuderen hoe alles geschakeld zit. Mss kan ik nog iets vinden wat dit zou kunnen veroorzaken.

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo dec 05, 2018 5:46 pm 

Als je start, dan wordt het duorelais gesloten en gaat de benzinepomp aan. De motor start en de afm gaat open. Een switch in de afm wordt dan gesloten en die houdt het relais onder spanning zodat de pomp blijft lopen. Doet die switch het niet of er is een kabeltje los of slechte verbinding dan opent het relais weer op het moment dat je stopt met starten.

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo dec 05, 2018 10:04 pm 

En wat is de afm

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo dec 05, 2018 11:05 pm 

Ik denk dat hij met afm de LMM bedoeld (Lucht Massa Meter) Waar afm dan voor staat weet ik niet. Maar de beschrijving komt overeen met de functie van de LMM.

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo dec 05, 2018 11:16 pm 

Afm = air flow meter = lmm

Je kunt dat controleren door het contact aan te zetten en dan met de hand de klep in de lmm open te duwen. Dan moet de brandstofpomp gaan lopen. Contacten op het duorelais die naar de lmm pompswitch lopen zijn 88a en 86b.

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo dec 05, 2018 11:31 pm 

Gevonden draads vanaf ecu naar - bobine

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo dec 05, 2018 11:51 pm 

Aha! Ja, dan valt hij ook meteen weer uit. Via die draad krijgt de ECU het signaal van de ontsteking zodat die weet wat het toerental is.

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ]  Moderators: PeterX1/9, dick, martijn

Alle tijden zijn GMT + 1 uur