Het is nu di nov 12, 2019 9:45 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do jun 20, 2019 6:35 pm 

Helaas is mijn X afgekeurd voor de APK. Naast een gescheurde aandrijfhoes (is al vervangen) viel de keurmeester over het feit dat aan de binnenkanten van de wielkuipen ter hoogte van de stuurstang een glimmend plekje zit. Dat zit er overigens al jaren en heeft nog nooit tot afkeur geleid. Nu dus plotsklaps wel.
Ik heb CD58 velgen vóór zitten, met Vredestein T-trac 2 165/70R13 er op. Deze banden zijn gemonteerd in april 2015 en hebben er al zo'n 20.000 km opzitten nu. Aan de binnenkant van de band is een klein glimmend streepje zichtbaar, maar de "stekeltjes" zitten er nog allemaal op. Ook is er geen scheve slijtage zichtbaar, dus de uitlijning lijkt in orde te zijn.
Vraag: wat kan de oorzaak zijn van het aanlopen?

Ter info: de bandendruk is 2,1 bar.
Het stuurhuis is enkele jaren geleden vervangen door eentje van een Fiorino, maar volgens mij (en Henk M) zou dit dezelfde moeten zijn als die van de X, dus of dat nou de oorzaak zou kunnen zijn?
De stalen velg van de reserveband met Conti 145/80R13 is zo veel smaller dat die band niet aanloopt. Helaas heb ik op dit moment geen tweede stalen velg liggen om zo voor de APK-herkeur te slagen.

Wie o wie kan mij de oplossing aandragen?

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do jun 20, 2019 9:46 pm 

Zijn de beide kunststof binnenkuipen wel goed gemonteerd? Als ze niet goed vastzitten en een beetje "hangen" kunnen de banden er tegenaan komen met maximaal sturen.

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr jun 21, 2019 11:05 pm 

Standaard zit er een 5 mm spacer op. Je zou het eens zonder kunnen proberen of met als ze er niet opzitten.

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za jun 22, 2019 7:38 pm 

De kunststof binnenkuipen zijn niet het probleem. Deze zitten goed gemonteerd en de band loopt niet op dat punt aan. Ze lopen aan op het punt waar bij mijn 1300 een langgerekte rubber dop zit, iets achter de stuurstang, dus op het staal.

Standaard zat er al een 5 mm spacer gemonteerd. Ik heb er nog een 5 mm spacer bijgeplaatst, maar ook dat lost het probleem net niet op.

Maandag probeer ik het eerst nog maar eens met een setje smallere banden: Conti Ecocontact3 145/80 R13.

Kan het zijn dat de ET-waarde van mijn CD58-velg anders is dan standaard? Ik kan nergens in het Haynes-boek of op de site vinden wat de normale waarde bij een CD58-verlg met een breedte van 5J moet zijn. Weet iemand wat de waarde moet zijn?

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za jun 22, 2019 11:16 pm 

De CD58 met 165/70 13" en de 5mm spacer is standaard voor de 1300 X. Als de band nu aanloopt tegen de wielkuipen moet je toch eens gaan kijken wat er nu anders is.

Het Fiorino stuurhuis mag dan wel passen en het zelfde uitzien, maar is het niet mogelijk dat dit stuurhuis iets verder kan sturen dan het originele stuurhuis van een X?

Draai het stuur eens naar een uiterste met de wielen op de grond en kijk dan eens in de wielkuip (met een lamp en spiegeltje o.i.d.) of het band nu werkelijk tegen de kuip aankomt. En zo ja, hoe dan. Misschien zit er alsnog iets anders verkeerd.

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma jun 24, 2019 4:21 pm 
Site Admin

het stuurhuis is anders. ik heb hetzelfde probleem. x19 is 2,5 slag en een andere is 3 slagen. heb ook lopen klooien bij de keuring en er uiteindelijk mijn oude brede velgen er tijdelijk opgezet. Ik wil proberen of ik de stuuruitslag niet kan begrenzen met een soort aanslagblokje, maar het dat nog niet geprobeerd.

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di jun 25, 2019 11:02 am 

Dank voor jullie antwoorden. Ik was net zelf ook al tot die conclusie gekomen toen zelfs smallere bandjes niet hielpen :evil:
Gelukkig had ik het oude stuurhuis nog liggen; die had net geen 3 omwenteling lock-to-lock. Volgens het Haynes handboek zou het 3.0 omwentelingen lock-to-lock moeten zijn. Het stuurhuis wat er nu op zit heeft 3,5 omwenteling en dat is dus echt te veel.
Ik heb nu een revisieset voor mijn oude stuurhuis besteld met nieuwe balgen en een nieuwe kunststof bus aan het uiteinde van de rechterkant (die bus was bij mijn oude stuurhuis kapot en dat was de reden om een compleet nieuw stuurhuis er op te zetten).
Kortom: weer een paar uur sleutelplezier in het vooruitzicht 8)

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di jun 25, 2019 1:44 pm 
Site Admin

Ik zat idd mis met de stuuruitslag maar het verschil klopt idd wel. Succes ;)

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di jun 25, 2019 1:56 pm 

Dat is altijd even een probleempje met het plaatsen van gelijk uitziende onderdelen van een ander model auto. Ze kunnen alsnog intern iets afwijken.

Of idd eindaanslag stoppers maken of de oude reviseren. Maar het gaat wel goed komen, zo te horen.

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 9 berichten ]  Moderators: martijn, dick

Alle tijden zijn GMT + 1 uur